torsdag 13 juni 2013

Tandläkare

En ny period i mitt liv har börjat. Eller egentligen är det en period i mitt liv som har avslutats, om man ska vara noga. Jag är inte längre tandläkarstudent utan kan nu titulera mig som tandläkare. Och det är så konstigt, häftigt och samtidigt främmande på något vis, trots att det är det jag väntat på så länge. Jag har nog inte riktigt förstått det. Kanske beror det på att den sista terminen och den sista tiden bara accelererade och gick så fort att man knappt hann tänka efter. Det var tenta och presentationer, diverse bjudningar från tandteknikerlabben, tenta igen (och ja, jag/vi blev godkända även på den sista och de var faktiskt snälla), lärarmiddag, förberedelser inför spex och mingel, sen själva spexet (ååh vad roligt vi hade!!), en dags vila och sen examensdag. Rätt vad det var så satt vi i kyrkan och familjen var där och alla var finklädda och namnen ropades upp och en och en gick vi fram och fick våra examensbevis och lärarna gratulerade sina numera kollegor.

Jag på champagnefrukosten

Älskling och lilla S


Det är redan en vecka sedan och lika fort som tiden gick innan examen har de här dagarna passerat. Men oj så härlig den sista tiden var! Det var långa dagar i skolan med förberedelser och ganska så lite sömn. Men det lönade sig för både spexet och minglet blev riktigt bra! På examensdagen sken solen från klarblå himmel och klassen möttes upp på innergården bredvid skolan där vi firade med champagnefrukost med bubbel som vi fått från en av lärarna från skolan (en riktig favorit för många och samma lärare som examinerade mig vid den kliniska examinationen och som bedömde Lindas och min master). Efter högtiden i kyrkan gick alla tillsammans med sina anhöriga till skolans innergård där det också bjöds på bubbel och vi hann prata lite med lärarna och jag fick goda lovord från en av mina favoritlärare så jag blev alldeles rörd. Sen lämnade vi skolan för vad som faktiskt var sista gången (även om jag vet att jag kommer komma tillbaka igen, om inte innan så om ett år på nästa examenshögtid då min kära vän Linda tar examen), och jag, älskling, mamma, pappa, bror, F och nykomna lilla Simon samt svärmor tog oss ner i stan och åt en god middag vid lilla torg. Mamma, pappa och svärmor begav sig hemåt/tillbaka till jobb och resten av oss gick bort till Lilla kafferosteriet och drack kaffe.
Lite senare på kvällen träffade jag och älskling klassen på en hotellbar innan vi begav oss hemåt och det hela kunde summeras som en riktigt härlig dag!

Under den här första veckan har solen varit framme i princip varje dag och jag har passat på att sitta på balkongen men har även hunnit hälsa på mormor och umgåtts med familjen E och både fått busa med lilla H och snusa bebisdoft.



Idag smattrar regnet mot fönsterrutan och jag passar på att ta en riktigt lugn dag i soffan och bara njuter. För jag har faktiskt sommarlov, och ja jag kallar det det, även om jag inte fått jobb (har inte börjat söka än) och därför kan jag inte riktigt säga att den nya perioden i livet har börjat utan det känns mer som att den där andra perioden som student har slutat och jag befinner mig mittemellan. Och det är en ganska skön mellanperiod, för att inte säga mycket! Jag njuter till fullo!
Sen har vi ju lite annat på gång här och det händer lite och lite hela tiden och känns hur spännande som helst! Dock har jag bestämt mig för att hur mycket jag än längtar till bröllopet tänker jag inte längta bort sommaren utan det är här och nu som gäller. :-) Och nu börjar magen kurra så det är nog dags att fixa lite lunch.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar