måndag 11 juli 2011

Vandring Simrishamn - Haväng

Helgen som var bjöd på fint väder och det var vi glada för eftersom vi hade preliminär-bokat helgen för lite vandring, jag, Markus och 5 vänner till oss. Klockan ringde tidigt och efter att ha packat bilen full hämtade vi upp J på stationen och styrde i riktning mot Simrishamn. Där mötte vi de andra och medan jag, Jenny och Sofie strosade runt på Simrishamns gator körde killarna de två bilarna upp till Haväng där vi skulle övernatta för att lämna en bil med all packning. När de kom tillbaka hade klockan hunnit bli närmre elva och det var hög tid att börja gå. Vi vandrade skåneleden längs kusten uppåt den största sträckan, förutom i mitten av sträckan, vid Vik, där man var tvungen att bege sig en bit in mot land eftersom havet ätit upp stranden. Vi passerade söta pittoreska samhällen med vackra små hus med stockrosor längs husväggarna, badade i det svalkande havet, tog oss upp på Stens huvud och tittade på den magnifika utsikten, åt en välförtjänt och efterlängtad glass i Kivik och tog oss sen med bestämda steg och något ömmande fötter och ben den sista biten till Havängs böljande ängar.


Lycklig efter det första doppet, nära Stens huvud


Utsikten från Stens huvud


Haväng

Vi var väldigt glada över att vara framme allihop och det var inte helt utan ansträngning vi hade tagit oss den ca 2,5 mil långa sträckan, som vi inte trodde skulle vara så jobbig. Killarna satte upp tälten direkt och jag och Sofie gick ner för den branta kullen och tog oss ett härligt uppfriskande bad medan Jenny som var lite förkyld satt kvar uppe på kullen och spanade ner på oss. När de andra som ville bada gjort det och myskläderna väl åkt på sattes grillen igång och trots glassen tidigare längtade vi alla efter grillad korv. Vi satt på ängen som får ett så magiskt, varmt ljus i solnedgången med blommorna vajandes i vinden och åt och bara några tiotal meter därifrån gick både får och hästar lugnt betandes. Med havets brus i bakgrunden finns det lite som går upp emot denna naturupplevelse. Jag älskar det!


Markus på väg upp för kullen efter ett dopp


Hästarna var så tillgivna att vi kunde klappa dem, t.o.m fölen!

Tröttheten efter dagens promenad blev överväldigande för de flesta av oss när mörkret föll på riktigt och alla utom Markus och J gick och lade sig, de satt uppe ett tag och pratade med brassestolarna riktade mot det mörka havet nedanför.

Vi tjejer bestämde att sätta klockan på lite i fem för att titta på soluppgången som jag gjort när vi var där för ett par år sen (fast då vaknade jag av fåren och inte klockan) men vi kom upp för sent och solen var redan uppe så pass att det vackraste färgspelet var över och de andra orkade därför inte gå upp. Jag som ändå vaknat till lite, passade på att gå ut i den härliga morgonluften och hälsade god morgon till fåren som varit väldigt närgångna eftersom vi gömt oss i våra tält under natten. När jag fått nog gick jag in och lade mig och sov lite från och till några timmar tills resten av gänget vaknade. Frukosten intogs på kullen längst ut mot havet och att ha den utsikten till morgonmålet är inte fy skam. Där är så vackert.

När den andra bilen hämtats från Simrishamn hade vi andra packat ihop våra tält och annat och vi begav oss hemåt. Efter en mycket behaglig dusch stack jag ner på stan för att träffa Linda som varit nere i Skåne under helgen, och Jenny och Sofie, för en fika innan Lindas tåg skulle ta henne hem igen. Det var mycket trevligt. Väl hemma somnade jag i fåtöljen medan Markus lagade mat och hur mysigt det än är att vara ute var det väldigt skönt att krypa ner i min egen säng igår kväll.

Idag har jag bara latat mig igen och växlat mellan soffan och balkongen och läst tredje boken i Twilight serien. Fötterna behöver kureras lite innan det är dags för powerwalk och löpturer, för trots den inte så långa sträckan fick jag blåsor på lilltårna och ömmande tår.
Nu kommer snart Markus hem efter sin första dag på nya jobbet. Det ska bli spännande att höra hur det har varit, jag tror att Koenigsegg kan vara ett riktigt spännande företag att jobba på och jag tror och hoppas att han kommer trivas där riktigt bra!

2 kommentarer:

  1. Såå mysigt detta lät, underbara bilder också! Låter som du njuter ordentligt av ditt sommarlov, härligt! Kram Emilia

    SvaraRadera
  2. Ja, vi hade det verkligen fantastiskt bra på vår lilla hajk, jag kan varmt rekommendera att vandra den sträckan, vill själv göra det igen! Kunde nog inte njuta mer av mitt sommarlov, det är fantastiskt. Hoppas ni får lite sköna lediga dagar också att njuta på! Kram!

    SvaraRadera