onsdag 30 maj 2012

Frustrerande!!

Okej, hela dagen (jag vet att inte hela dagen är till ända, men ja, från kl 8 till nu 14.15) har jag fått stå ut med det fantastiskt jobbiga ljudet som arbetarna producerar av att fixa till fasaden. De har stört mig andra dagar också, men idag är de väldigt nära vår lägenhet och ljudet är konstant och det hjälper inte ett dugg med öronproppar. Det-är-så-sjukt-piiiiiiiip-frustrerande!! Koncentrationen är verkligen inte på topp och jag får snart panik. Det här är inte direkt lämpligt när man har en 30 poängs tenta om några dagar, inte alls lämpligt faktiskt.

Drar mig i håret, knyter nävarna och skriker i mitt huvud att de ska sluuuuuuutaaaa!!


Djup suck...



8 kommentarer:

  1. Vad jobbigt med massa störande ljud när man ska plugga. Själv använder jag jämt öronproppar när jag pluggar oavsett om det är hemma eller på skolan. Så skönt att slippa alla störande ljud. Koncentrerar mig så mycket bättre och lär mig snabbare. Fler borde verkligen testa.

    Mot byggbuller är det dock inte mycket som hjälper. Öronproppar dämpar tyvärr bara det lite men ack så störande i alla fall. Tror inte det ens skulle hjälpa med både öronproppar och hörselkåpor samtidigt.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Ja, det är verkligen jobbigt med sådana kontinuerliga ljud som tränger sig igenom allt, som du säger tror jag inte heller det skulle hjälpa ens med dubbla skydd i detta läget! Jag tycker också det är väldigt effektivt med öronproppar just för koncentrationens skull och sätter därför i dem även om där inte är en massa störande ljud om koncentrationen tryter!

    Nu åker de definitivt in för nu har de börjat igen! :-(

    SvaraRadera
  3. Även om det skulle vara helt tyst när jag ska plugga så kommer jag att ha öronpropparna djupt insatta i öronen. Känns lite konstigt att sitta i tysta läsesalen på biblioteket med öronproppar men det får man bjuda på. Så skönt att veta att man få plugga helt i tystnad och inte kommer att bli störd. Händer ibland att jag säger åt folk i biblioteket att vara lite tystade då de faktisk stör mig torts öronproppar. Brukar fungera riktigt bra. De förstår direkt att de låter på tok för mycket. Ibland får jag dock lite ont i öronen av att propparna. Har du något tips på sköna öronproppar. Själv använder jag vanliga gula proppar. Fick en helt kartong på ett tidigare sommarjobb.

    SvaraRadera
  4. Haha, ja men man får bjuda på sig sånt, det har du rätt i! Det är verkligen skönt att veta att även om det är tyst för tillfället så kommer man inte bli störd om ifall att någon skulle väsnas lite.
    De vanliga gula tycker inte jag är så sköna, jag använder ganska mjuka, färgglada fina som vi har på skolan, de är bra, men jag får ont i öronen av dem också, det är det största problemet faktiskt, så nej, tyvärr, har inga direkt tips där! :(

    SvaraRadera
  5. Tack för svart. Får nog helt enkelt testa lite olika proppar och se om jag hittar några riktigt sköna. Fungerar ändå rätt bra med propparna jag har när man sitter och pluggar. Brukar ta en paus och ta av mig pluggarna med jämna mellanrum så öronen får vila lite. Sover jag däremot med propparna så känns det mer i öronen efter en helt natt.

    SvaraRadera
  6. Ja, du får testa lite olika, men försök hitta några mjuka (tycker de gula är ganska hårda)! :-)

    SvaraRadera
  7. Nu har jag fått ett kanontips på öronproppar av en klasskompis. http://www.oronpropp.se/25-par-howard-leight-max-lite-snr-34db.html De här propparna dämpade otroligt bra. Blev verkligen helt tyst när man plugga i dem. Sitter skönt och gör inte det minsta ont inte ens efter att ha sovit med dem några nätter i följd. Kan verkligen rekommenderas. Annars så tyckte jag att apotekets hudfärgade skumproppar i storlek M/L också var sköna. Det ser ut att vara stora i storleken men sitter bra och skönt i öronen. Fördelen med dessa är att det knappt syns att man har dem på sig.

    SvaraRadera
  8. Så bra att du hittat några som funkar! :-) Jag klarar mig ganska bra med dem jag har från skolan men tack för tipset ändå!

    SvaraRadera