fredag 19 augusti 2011

Recept på supergott franskbröd

Här kommer receptet på franskbrödet Sara, och om det är någon annan som också är sugen på att prova! :-)

Du behöver:
50 g jäst
1 liter vatten
6 tsk salt
2,8 liter mjöl

Gör så här:
Smula jästen i en bunke. Värm vattnet i en kastrull till 37 grader - häll det över jästen, i med saltet och kör maskinen så att jästen löser sig. Häll i mjölet lite efter hand (eftersom det ibland inte behövs lika mycket mjöl, beroende på sort) och se så att degen inte blir för fast (den ska vara ganska kladdig för då blir brödet mindre kompakt). Kör maskinen ca 10 minuter. Låt degen jäsa i bunken under bakduk i 40 min. Dela sen degen i 4 delar, forma varje del till en avlång limpa, dela den sen i tre delar så du kan göra en fläta av den. Du får två bröd genom att lägga den ena flätan över den andra, bröden placeras på plåt med bakplåtspapper och får sen jäsa ytterligare 40 minuter under bakduk. Pensla de färdigjästa bröden med vatten och strö över vallmofrö. Skjutsa in dem i ugnen ca 40 minuter i 225 grader.


Igår hade jag en sådan dag där tankarna hade lätt för att gå åt det negativa hållet och stora orosmoln tornade upp sig på min tidigare så klara inre himmel. Jag gjorde vad jag kunde för att hålla dem borta genom att ta tag i olika saker som sortera hela förra årets papperssamling, allt från bankpapper till handouts från föreläsningar. När det var gjort städade jag färdigt lägenheten som jag inte blev klar med häromdagen. Eftersom detta inte täckte hela dagen, kikade jag igenom Leila Lindholms A piece of cake och bestämde mig för att baka ett gäng kolakakor (allt för att undvika orosmolnen, javisst!) Dessa blev ju bara så otroligt goda så jag tog med mig ett par kakor och ett glas mjölk in till soffan och såg några avsnitt till av satc tills Markus kom hem. Kvällen blev fin och vi cyklade bort till några kompisar och grillade. Dagen slutade bra och de flesta av molnen skingrades. Ibland har man såna dagar...det är bara så, och om någon annan skulle ha det så rekommenderar jag verkligen de där kolakakorna, mm, mm, mm! (Fast man får nog ha lite mer på agendan än de för de går farligt fort att göra ;-))


Ha en bra fredag!

2 kommentarer:

  1. Hej fina vännen! Tack så mycket din snälla kommentar!!
    Det där franskbrödet ska jag sannerligen prova! Mmm!!
    Ush och fy för deppiga dagar! Hoppas verkligen att de där molnen håller sig borta nu, annars får du hojta -när som helst- så ska jag "pusta och frusta och blåsa" allt vad jag =) Haha! Kanske skingras åtminstone ett liiiitet moln, eller också får du dig ett skratt, iallafall... :P

    Hoppas att det blir en träff i veckan!!
    -och fortsatt trevlig helg!!
    Många kramar! //Linda

    SvaraRadera