torsdag 25 augusti 2011

Svamplycka och lycka generellt

Igår åkte jag till föräldrarna och spenderade dagen där. Pappa hämtade mig på stationen och hade lilla Balder vovsingen med i bilen som blev så glad så glad! När vi kom hem mötte en annan liten vovsing, Hugo, oss i dörren och vi förstod att vi hade fått fint besök, bror och Henry hade tagit en promenad och kommit och hälsat på! Jag hade tänkt att gå ner till dem men nu behövde jag inte det. Henry fick sin lilla försenade dopdags-present och eftersom han gillar Alfons Åberg tror jag att den här mini-Alfons blir omtyckt. :-)
Pappa föreslog en tur i svampskogen så jag, bror och pappa åkte ut till pappas favoritställe och även om man inte skulle hitta svamp så får man en fin promenad för där är så vacker natur! Nu hade vi förstås lite tur och hittade en hel del kantareller, lite blek taggsvamp, de första trattkantarellerna för året samt några kremlor. Det var riktig svamplycka för visst är det äkta lycka man känner man ser det gula guldet sticka upp mellan grässtråna och under löven! :-)

Mamma och Henry stannade hemma med vovvarna och när vi kom tillbaka vaknade snart den lille sötnosen efter eftermiddagsluren, sååå gosig han är när han är sömndrucken, lilla gullunge! Vi åt en god lunch och till efterrätt blev det nyplockade hallon från hallonlandet med vaniljglass, mmm! Efteråt drogs det in en massa av våra gamla leksaker som ska diskas och göras rena så Henry kan ha lite grejer att leka med när han är där, det var kul att se alla grejer och Henry plockade upp den gamla telefonen (ni vet en sån där gammaldags som man drar fingrarna runt för att slå numret, fast i leksaksformat) höll upp luren till örat och sa "hallå, hallå" sååå sött! :-) Fast den där dumma klumpen som hängde fast i telefonsladden (!) tyckte han nog var lite dryg, hihi.

Det var en härlig dag som sen avslutades med smörstekta kantareller (mm) på rostad macka hemma med Markus, mmm, lyx!

Detta var min fångst, så detta gånger tre fick vi med oss hem!


Nu ska jag snart ge mig iväg till min tandläkare, sen blir det träff med kursarna i stan som sagt, innan jag måste hem och packa inför Stockholms-helgen!

Ha en fin dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar