söndag 19 juni 2011

Lugn helg...

Söndag idag och vi är nästan två veckor in på sommarlovet. Än så länge har jag inte gjort så mycket och därför börjar knasiga tankar dyka upp i huvudet. Tankar om att jag måste utnyttja lovet och göra en massa kul, nyttigt, spännande, härligt...
Men egentligen har jag gjort det som jag har behövt mest - slappnat av ordentligt. Jag skulle aldrig orka med att börja en ny termin nu (som ju vissa föreslår - att det ska gå tre terminer på ett år. Fullkomlig galenskap, enligt mig) men jag börjar helt klart gå ner i varv och njuter av att kunna göra ingenting, se en halv säsong av Sex and the city en förmiddag, sova tills jag vaknar, baka. Men ändå måste jag som sagt trycka bort mina konstiga funderingar kring att sommarlovet snart kommer slut och att jag inte har gjort något, för det är många långa veckor kvar och jag kommer att ha gjort en massa kul!

I fredags doftade det ljuvligt här hemma av nybakade rosenbröd och eftersom jag svor åt den förbaskat kletiga degen blev resultatet väldigt goda luftiga bullar (för ju mindre mjöl och ju jobbigare deg att hantera, desto luftigare och godare resultat)! ;-) Så nu under helgen har vi kunnat njuta av nyvärmda hembakade bullar till frukost! Det är lyx! :-)


Igår stack vi till Plantagen så att vi äntligen fick inhandlat lite till balkongen. Det blev en stor härlig lavendel till den stora krukan, ljusrosa pelargoner till balkonglådan och ett par margueriter till den mindre krukan. Inte så stark färger som vi hade förra sommaren, men ack så ljuvligt! :-)
Jag hittade också ett par supersöta tofflor och det var perfekt för jag har tänkt att jag verkligen skulle vilja ha och behöva ett par tofflor!





Den "ätliga hörnan" (utom margueriten ;))


Kvällarna har spenderats i soffan och vi har som sagt bara slappat och tagit det lugnt. Det har varit riktigt härligt och ibland är det skönt att vara helt själva (även om vi fick ett trevligt besök av vänner i fredags kväll).

Nästa vecka ska de börja fixa med rören i vår lägenhet och vattnet ska vara av i några dagar. För mig som redan bestämt att jag ska åka till stugan med mamma och mormor gör det inte så mycket, det är värre för Markus som jobbar och inte kan fly fältet på samma sätt. Det ska bli jättehärligt att åka ut till stugan, och härligt att få riktig kvalitetstid med kära mamma och mormor. Sen är det snart midsommar som nog kommer bli lika härlig som vanligt! Hoppas vädret vänder då, det brukar ju göra det till midsommar, därför är det bra att det inte är så bra nu. :-)

Jag tänkte att jag skulle ut och springa men så började det regna precis nu...typiskt. Hoppas det slutar snart. Det är inte så kul att springa i regn när det inte är någon värme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar