tisdag 5 april 2011

Ledig eftermiddag

Tisdag eftermiddag igen, och jag gillar det! Det är så skönt att ha en eftermiddag i veckan när man inte är i skolan. Normalt sett betyder det inte ledighet, för oftast behöver jag plugga, men idag blir det mest ledigt och det är så skönt! Jag tog en vända på stan innan jag cyklade hem, sen blev det matlagning i form av broccolisoppa, en riktig favorit, mums!

Helgen som gick var härlig, eftersom veckans fall mest innebär repetition behövde jag inte plugga så mycket och vi åkte därför till Höör rätt så tidigt i lördags. Vi kikade runt i bror och F:s hus och det har hänt en hel del sen vi var där sist minsann! Det blir så himla fint och jag blir bara mer och mer sugen på att flytta till hus!
På eftermiddagen gjorde vi oss redo att bege oss till festen, vi skulle vara där redan kl 17 så det blev ganska tidigt. Det var en kul fest med mycket folk (tror det var 85 gäster!) men jag kände inte så jättemånga och de jag kände bäst stack vid elva redan och jag bestämde mig för att ringa runt lite och se om någon var sugen på att hämta och det var det, skönt att slippa gå! Markus stannade kvar lite och tog en massa foto, som han hade lovat. :-) Dagen därpå njöt vi av en god frukost efter att ha blivit väckta av Hugo och Henry, underbart! :-) Sen hjälpte vi till lite i trädgården innan vi begav oss vidare till våra respektive föräldrar och sen hem igen. Summan av kardemumman - en trevlig helg med fullt ös!

Just det, jag höll ju på att glömma, oscen! Vi fick resultatet igår, jag klarade 11 av 13 och det var över förväntan så det känns bra! Eftersom många klarade sig bra och man alltid jämför sig med andra blev jag lite besviken att jag inte satte alla, men så är det. Skönt att ha det gjort och att det gick så bra, roligt också att det går så bra för vår klass, det får vi höra ofta och det känns bra och kul!

Här kommer receptet på broccolisoppan för de som blir sugna! ;-)

2 broccolibuketter 
1 purjolök
2-3 vitlöksklyftor
2 grönsaksbuljonger
Detta hackas grovt och läggs i en gryta varpå vatten hälls på så att det precis täcks
Låt koka ca 10-15 min och mixa samman så det blir slätt. Smaka av med matlagningsgrädde samt salt och vitpeppar efter smak. (Broccolin går att byta ut mot antingen morötter eller något annat man tycker om!) Servera med ett kokt ägg och en ostmacka - mums! 






1 kommentar:

  1. Så gott det ser ut vännen! Blir inspirerad!
    Kul att du har haft en härlig helg!
    KRAM!

    SvaraRadera