tisdag 13 december 2011

Lucia och labbråtta

I morse vaknade jag av att Markus kom in med en bricka med ljus och mackor, lussebulle, té och juice. Min egen Lucia! ;-) Sååå mysigt var det att få frukost på sängen även om det var väldigt tidigt! Jag låg i sängen och mumsade med TV:n på och sen la jag mig ner och slumrade en halvtimme till innan det var dags att gå upp. Mysig luciamorgon, verkligen!

Efter dagens pass på bettfysiologi stannade jag kvar för att kl 13.00 infinna mig på lab där jag skulle vara med i en studie för smärtpatienter (ja, jag fick ingå trots att jag inte har så hemskt farliga smärtor i min tuggmuskulatur). Först fick jag fylla i en massa anamneser och annat, salivprov tog jag direkt jag vaknade och det hade jag med mig, sen togs ett blodprov, undersökning gjordes och sen kom den stora grejen. De satte mikrodialys i mina masseter (kindmusklerna), och det var inte de små rören som skulle in minsann, de var säkert minst 2 mm i diameter! Tjoff, in med dessa, in med en kanyl och sen kördes det runt där i dialysen, fast satt jag och så skulle jag sitta i dryga tre timmar. Det gjorde ganska ont (om jag är försiktig i mitt ordval) men efter ett tag kände jag inte att de satt i, illamåendet som kom av obehaget försvann ganska fort det också... Jag fick pluggat en del, fick en kopp kaffe och hade det ganska okej. Fick dock avbryta lite tidigare än jag skulle för att jag blev så otroligt toanödig (ja, varför tackade jag ja till kaffet?) men det var inget som skulle påverka resultatet, som tur var! Efteråt fick jag ett presentkort som kan användas lite överallt och det var inte ett helt obetydligt belopp (varför tror ni jag tackade ja? ;-)). Med två stora plåster över kinderna och med en växande oro att jag ska få två fula ärr åkte jag sen hem och folk kikade en aningen extra, vilket inte är så konstigt. Förhoppningsvis blir det inga ärr, det ser inte ut så och förhoppningsvis har smärtan lagt sig till imorgon, för nu har jag faktiskt lite ont...
Bjuder på ett par bilder, sen ska jag lägga mig i sängen och titta på TV tills jag somnar för jag är så väldans trött!





1 kommentar:

  1. Ah! Klara!! Det ryser i hela kroppen på mig!!! Hahaha! Att du gjorde det ändå?! =)
    Det ska bli spännande att se hur resultaten av studien blir!
    Vi hörs ikväll, som sagt!
    Kramar Linda!

    SvaraRadera